The ability to project education and its nature seems to be more a fantasy game rather than a pedagogical necessity. Looking beyond the present or the near future, heading towards that horizon of aconian memory, appears a planning necessity and a real social requirement. The need to determine and to…
Modern society, or as in J.-F. Lyotard’s (1979) words, postmodern society, is always more frequently identified as a vessel containing the conditions of human distress which derive from “destructive emotions”; these emotions change the surrounding environment such that they are eventually out…
The article discusses a key issue of the legislative, social and cultural policies of today’s complex societies: the dialectical question between social integration, multiculture and interculture that refers to the pedagogical relationship between self and otherness. In particular, this report…
La valutazione è una delle operazioni didattiche più sensibili dell’intera architettura educativa. Essa è una azione complessa in quanto richiede numerose competenze, tra cui un elevato spirito critico, una analisi dettagliata dei risultati a cui si è giunti ed una sintesi capace di penetrare…
Al comune parlare di intelligenza non sempre corrisponde una chiarezza di significato, soprattutto se si confrontano le varie accezioni e valenze che a tale termine vengono accostate nei diversi contesti educativi. Nell’ultimo trentennio, costatando una notevole quanto recente accelerazione data…